20-11-2011

Enclave - Ann Aguirre


Achterflap
In Deuces wereld, diep onder de grond in een enclave (het woordenboek zegt: gebied dat ingesloten is door vreemd gebied), krijgen mensen pas een naam als ze hun eerste vijftien levensjaren hebben overleefd. Tegen dan zijn ze getraind in één van de drie categoriën: Breeders, Builders en Hunters. Deuces haar wens is altijd al een Huntress worden geweest. Haar taak is om de tunnels die rond de enclave liggen vrij te maken van Freaks, bloeddorstige monsters, en vlees mee te brengen voor de rest van het volk. Zo ontmoet ze Fade, een Hunter die als haar partner wordt aangewezen. In de enclave wordt afwijking van de regels streng bestraft en Fade houdt er niet van om bevelen op te volgen. In het begin denkt Deuce dat hij gek is, maar naarmate ze samen meer tijd in de tunnels doorbrengen, wordt het haar duidelijk dat de elders (hebben het voor het zeggen in de enclave) niet altijd weten wat het best is.

Mijn mening
Joepie, dystopia! En dat is dit boek helemaal. Een veelvoorkomend kenmerk in dystopia is een dappere heldin en die is zeker aanwezig in dit boek. Deuce is een Huntress en is heel vertrouwd met vechten vooral met haar messen en trekt elke dag de tunnels in om freaks af te slachten. Het was ook superspannend! Ik kon het niet neerleggen. Nog iets dat ik er leuk aan vond was dat de mensen die daar onder de grond niets weten over hun verleden en dus niet weten hoe 'wij' leefden. Deuce is ook nog nooit boven de grond geweest dus een heleboel dingen zijn nieuw voor haar: regen, zon, bomen, gebouwen, rivieren,... Noem maar op. Om één of andere reden vind ik dat leuk, vraag me niet waarom. Het is wel eens een keer iets anders. Mijn enige bemerking is dat het te kort was. Het is geen dik boek :(. Gelukkig komt er nog een vervolg. Het is een must-read voor alle dystopia-fans! En zoals er op de achterkant staat: Welcome to the apocalypse!

Cover
Ik vind de cover wel leuk. Het is duidelijk in de tunnels en die klauw in de linker benedenhoek is volgens mij de hand van een Freak. Deuce vecht altijd met twee messen, dus dat zijn die twee messen in het midden. De hele cover straalt dystopia uit en is compleet badass. Het past dus helemaal bij het boek, een hit!

Goodreads-sterren
  • 3,99

Info
  • Titel: Enclave
  • Auteur: Ann Aguirre
  • Het vervolg Outpost, wordt in september 2012 verwacht. Ik kan alvast niet wachten! BTW, het wordt een reeks van drie boeken.

2 opmerkingen:

  1. Is dit boek ook vertaald naar het nederlands? Zo ja weet je waar ik het zou kunnen kopen?
    edjplegt@hotmail.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Emma (Boekenbonanza)1 juli 2012 om 16:08

      Nee, dit boek is niet vertaalt naar het Nederlands. Het is ook niet zo'n heel bekend YA-boek, dus ik denk dat dat ook niet direct gaat gebeuren. Maar wie weet... Als ik ergens zie dat het vertaald gaat worden, laat ik het zeker hier weten.

      Verwijderen